Stichting Digitaal Burgerschap Nederland (DBN) presenteert Manifest

Stichting Digitaal Burgerschap Nederland (DBN) wil bijdragen aan goede digitale dienstverlening en communicatie tussen burger en overheid. Steeds meer wordt het digitale loket de plek waar de relatie tussen burger en overheid vorm krijgt. Om de missie en activiteiten van de stichting helder voor het voetlicht te brengen stelde DBN een Manifest op.

Download het Manifest in PDF-format.

STICHTING DIGITAAL BURGERSCHAP NEDERLAND (DBN)

MANIFEST

WAT WIL DBN?

Stichting Digitaal Burgerschap Nederland (DBN) wil bijdragen aan een samenleving
waarin alle burgers optimaal kunnen profiteren van de mogelijkheden die de digitale
overheidsdienstverlening biedt. Daarbij gaat het niet alleen om de kansen die een digitale
wereld met zich meebrengt, maar ook de mogelijke risico’s en uitdagingen.
Digitale dienstverlening vormt de schakel tussen burger en overheid. Stichting DBN vindt
dat investeren in de kwaliteit van digitale dienstverlening gelijk staat aan investeren in de
kwaliteit van de overheid als geheel, in een betekenisvolle relatie tussen burger en
overheid en dus ook in het publieke vertrouwen in de overheid.
Goede digitale dienstverlening stelt de gebruiker centraal, is gebruiksvriendelijk en draagt
bij aan de zelfredzaamheid van alle Nederlanders in het contact met de overheid. DBN
focust zich op digitale dienstverlening, met het bewustzijn dat dit in een analoge wereld
plaatsvindt.

WAT DOET DBN?

DBN brengt publieke en private partijen bijeen die betrokken zijn bij digitale
dienstverlening: politici, ambtenaren, ontwikkelaars van digitale diensten, wetenschappers
en (organisaties van) burgers. Het doel is om kennis te delen en nieuwe inzichten te
ontwikkelen, en daarmee bij te dragen aan een betere digitale overheid. Daarom nemen
wij deel aan het publieke debat over (kwaliteit van) digitale dienstverlening en zetten wij
ons in door initiatieven als de jaarlijkse Digitaal Burgerschapslezing.

Sociale Digitale Standaard (SDS)
DBN streeft naar een samenleving waarin iedereen (online) kan deelnemen. Met dat doel
voor ogen, ontwikkelde DBN de Sociale Digitale Standaard (SDS) 1.0, in samenwerking met
overheden, wetenschap en de digitale sector. De SDS biedt normen voor toepassingen in
concrete digitale dienstverlening en communicatie, zoals websites en applicaties. De SDS
is sociaal, omdat de gebruiker als uitgangspunt is genomen, niet louter vanuit de
technologie of bedrijfsvoering. Deze standaard, gebaseerd op zes kernbegrippen, biedt
richting aan (semi)overheden en de digitale sector en draagt bij aan steeds betere digitale
dienstverlening van overheden aan burgers.

HOE DOET DBN DIT?

Onze missie is het verbeteren van de digitale dienstverlening van de overheid. Dit doen wij
door pro-actief samenwerkingen aan te gaan en de dialoog over digitale dienstverlening
op te zoeken. We dragen met kennis en ervaring, met dialoog, met advies en met de
Sociale Digitale Standaard bij aan de best denkbare digitale communicatie en
dienstverlening van overheden en publieke instellingen.

Wij zijn Stichting Digitaal Burgerschap Nederland. Samen creëren we een samenleving
waar iedereen online kan deelnemen.

Download het Manifest in PDF-format.

Vorig nieuwsberichtVolgend nieuwsbericht