Gamification houdt jonge gedetineerden bij de les

Het bureau Kaliber werkte voor Dienst Justitiële Instellingen (DJI) aan het dichten van de kloof tussen jonge gedetineerden en hun behandelprogramma. ‘Gamification tijdens detentie’ leverde Kaliber en DJI twee Zilveren SpinAwards op voor creatieve concepten die het digitale denken verder brengen. Ronald van Schaik, oprichter en creatief directeur van Kaliber: “We gebruiken technologie om mensen in beweging te brengen.”

DJI zocht een manier om de kloof tussen jongeren en hun behandelprogramma te dichten. Van Schaik: “Voorheen hadden programma’s om jonge gedetineerde beter te leren omgaan niet het gewenste effect. Tijdens het programma verslapte de aandacht. Wij dachten: het programma moet beter aansluiten bij hun belevingswereld. Onze oplossing: gamification. Door jonge gedetineerden te belonen voor het uitvoeren van een overzichtelijke opdracht hou je ze gemotiveerd.”

Kaliber werkte een praktische opdracht uit. “Je bent in de stad en iemand vraagt of je een pakketje wilt wegbrengen voor 500 euro”, vertelt Van Schaik. “Hoe zou je daarop reageren? Er wordt niet alleen gekeken naar wat je antwoordt, maar ook wáárom je dat antwoord geeft. Een methodiekcoach kan vervolgens extra punten toekennen bij een goede motivatie. De gedetineerden voeren vervolgens een diepgaand groepsgesprek over elkaars antwoorden. Zo krijgen de jongeren inzicht in de progressie die ze maken in hun behandelprogramma.”

Volgens Van Schaik bewegen bureaus als Kaliber zich op het kruispunt van reclame, design en technologie. “We gebruiken technologie om mensen in beweging te brengen. Zo werken we nu aan projecten om taalachterstanden in kansarme gezinnen weg te werken en kinderen met eetstoornissen te stimuleren om gezond te eten. Je ziet bij de overheid veel menselijke betrokkenheid. Digitale bedrijven zijn weer goed in het bij elkaar brengen van technologie en creativiteit. Wat de wereld nodig heeft is een beetje magic en een beetje wisdom.”

Vorig nieuwsberichtVolgend nieuwsbericht