‘De SDS als norm, vanaf de tekentafel’

Martijn Vervoordeldonk is sinds 2021 bestuurslid van DBN. Hij is oud-ondernemer en momenteel partner-manager bij digital agency iO. Martijn wil niet schoppen tegen de overheid, maar samen met anderen de helpende hand bieden, vooral door kennis te delen. ‘Want we hebben een veelkoppig monster te bevechten.’

‘In 2021 werd ik gevraagd als bestuurslid van DDA, Dutch Digital Agencies, de brancheorganisatie van de Nederlandse digitale industrie. Ik werd toen ook bestuurslid van DBN, Digitaal Burgerschap Nederland, dat een initiatief is van DDA. Van huis uit ben ik ondernemer. Ik heb een bedrijf opgericht en uitgebouwd, waarna ik het in 2017 heb verkocht aan iO. We zijn inmiddels met zo’n 1900 medewerkers en ik ben er partner-manager. Zelf ben ik dus geen échte ondernemer meer, maar het ondernemerschap prikkelt en inspireert mij nog altijd.’

Martijn Vervoordeldonk. Foto: LinkedIn

Kennis delen
‘Met DBN willen we bijdragen aan een goede digitale dienstverlening en communicatie tussen burger en overheid. De overheid heeft een gigantische hoeveelheid digitale systemen, waarbij niet alles altijd goed gaat, om het mild te zeggen. In de begintijd van de digitalisering wilde zo’n beetje elk overheidsorgaan zijn eigen platform ontwikkelen. Het is uitgegroeid tot een veelkoppig monster. Als branche moeten wij de hand in eigen boezem steken. Wij willen niet schoppen richting de overheid en niet met het vingertje wijzen. Dat zou te makkelijk zijn. Wat wij willen is de helpende hand bieden. Door de overheid te koppelen aan de juiste partijen, maar vooral: door kennis te delen. Want die kennis hebben wij.’

Succesverhaal
‘Er zijn mooie voorbeelden van landen waar het gelukt is de digitale dienstverlening en communicatie met burgers op een heel eenvoudige manier aan te bieden. In Denemarken bestaat één website voor werk, belastingen en sociale zaken: borger.dk. In Estland is men erin geslaagd burgers alle overheidszaken via één website te laten regelen. Burgers kunnen vrijwel alles met de overheid digitaal doen, op een overzichtelijke en toegankelijke manier. De achtergrond van dat succesverhaal is dat de oude systemen niet meer bruikbaar waren, zodat de overheid genoodzaakt was helemaal opnieuw te beginnen. De voormalige Sovjetrepubliek werd in 1991 een onafhankelijke democratische staat. Het land moest toen de overheid en de bijbehorende systemen opnieuw opbouwen. In Nederland kunnen we dat niet in één keer regelen. DBN wil stap voor stap, in samenwerking met andere organisaties, de overheid helpen zaken te verbeteren.’

Tekentafel
‘Een belangrijk middel is natuurlijk de Sociale Digitale Standaard, SDS. Die gaan we toepassen in de markt, in samenwerking met Topsectoren en Click.nl. We hebben goede gesprekken met Jann de Waal, lid van het Topteam Creatieve industrie en bestuurder van Click.nl, en Bart Ashmann, directeur van Click.nl. We willen overheidsorganen bereid vinden om met de SDS te werken. Vanaf het allereerste begin, dus vanaf het moment dat iemand aan de tekentafel gaat zitten om de aanbesteding te schrijven. Bij aanbestedingen is in het verleden veel misgegaan, vaak door een gebrek aan kennis aan de kant van de opdrachtgever. Daarom is het goed om al bij de tender rekening te houden met de zes principes van de SDS. De kwaliteit van de aanbestedingen is gelukkig de laatste jaren wel omhoog gegaan. De SDS begint met het ontwikkel- en ontwerpproces en eindigt met transparantie en verankering in het recht.’

Standaard
‘Het is onze bedoeling dat de SDS niet facultatief wordt ingezet, maar dat het de standaard wordt. Het zou mooi zijn als het in de toekomst een norm wordt, zoals een NEN-norm. Er zijn steeds meer digital agencies die standaard volgens de SDS werken. Hun opdrachtgevers weten dat. Aan de andere kant willen we met DBN bevorderen dat opdrachtgevers binnen de overheid de SDS opnemen in hun opdrachtverstrekking en aanbestedingen. Zo werkt het naar twee kanten toe. We willen de SDS verankeren en doorontwikkelen met opdrachtgevers, private partijen en wetenschappers. Daarom ben ik blij dat het DBN-bestuur onlangs is versterkt met wetenschapper Lidwien van de Wijngaert. We zoeken actief naar samenwerkingen en verbinding. Op die manier kunnen we de overheid helpen met kennis, en samen dat veelkoppige monster van systemen aanpakken. Digitalisering moet stevig op de politieke agenda staan.’

Martijn Vervoordeldonk (1975) heeft in zijn twintigjarige loopbaan in de digitale industrie veel ervaring opgedaan met innovatie en hoe die toe te passen binnen projecten. Hij had lange tijd een eigen bureau, dat hij in 2017 verkocht aan digital agency iO. Als partner-manager onderhoudt hij de contacten met de grote strategische marketing- en techpartners zoals Google, Sitecore en Adobe. iO groeide sinds 2017 van 35 medewerkers naar zo’n 1900. Martijn leverde een bijdrage aan de vele overnames die het bureau deed en was onder meer managing director van campus ’s Hertogenbosch – de vestigingen worden campus genoemd. Er zijn er vijf in Nederland.

Martijn is geboren en getogen in ’s Hertogenbosch en woont nu vijf minuten verderop, in Rosmalen. Hij woont samen met Ciska en heeft een zoon en een dochter. Hij geniet van zijn hechte vriendenclub, reizen, en van lekker eten en drinken. Om het evenwicht te bewaren probeert hij veel te fietsen: twee tot drie keer in de week, met in het weekend een ‘100 plusser’.  Hij werkt graag, is lid van Studiekring Thomas More, viert  elk jaar carnaval en onderhoudt contact met zijn netwerk van ondernemers en oud-ondernemers.


Vorig nieuwsberichtVolgend nieuwsbericht