‘Digitale overheid moet reageren op behoeften van individuele gebruiker’

Voorzitter Mark Landman wil zich met Stichting Digitaal Burgerschap Nederland inzetten voor het realiseren van inclusieve digitale overheidsdiensten. Daarbij is een ecosysteem dat rekening houdt met de behoeften van individuele gebruikers onmisbaar. Dat stelde Landman tijdens DRIVE 2023: Digital Society, een evenement van CLICKNL (kijk hier terug).

De Stichting Digitaal Burgerschap Nederland (DBN) is een initiatief van brancheorganisatie Dutch Digital Agencies (DDA) en is opgericht met het idee dat de branche de industrie weliswaar diende, maar niet volledig voldeed aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid richting de Nederlandse overheid en burgers. “Deze leemte motiveerde de oprichting van DBN, met als doel die missie beter te vervullen”, aldus Landman in gesprek met dagvoorzitter Marieke Eyskoot.

Een van de kernproblemen waar de stichting op in wil spelen, is de groeiende ’technologie kloof’. Technologie evolueert exponentieel en dat brengt zeker niet alleen maar voordelen met zich mee. Het creëert ook aanzienlijke uitdagingen op het gebied van toegankelijkheid. De complexe overheidsstructuur in Nederland, waarbij verschillende diensten bestaan die ook verschillende gebruikersgroepen hebben, vergroot deze kloof verder.

DBN heeft een stap gezet in de richting van een gestandaardiseerde aanpak voor deze digitale diensten met de oprichting van de Sociale Digitale Standaard (SDS). Die bestrijkt zes essentiële aspecten voor een inclusieve digitale overheid en gaat onder meer in op het ontwikkel- en ontwerpproces van digitale dienstverlening en toegankelijkheid. DBN werkt nauw samen met verschillende belanghebbenden, waaronder wetenschappers, politici en brancheorganisaties, om richtlijnen in de SDS vast te stellen en te valideren. Daarnaast wordt de Standaard op meerdere overheidsniveaus toepasbaar gemaakt. 

Dat de SDS begint met het thema ontwikkel- en ontwerpproces is niet onlogisch, zo bleek ook uit de bijdrage van Kristel Thieme, oprichtster van New Future Lab, tijdens DRIVE 2023: Digital Society. Thieme legde uit dat ontwerpers vaak een beperkte kijk hebben op wat zij als mens beschouwen. Door dit uit te breiden en meer diverse groepen te betrekken, kunnen digitale ontwerpen vele malen inclusiever worden.

De focus van DBN ligt op het transformeren van de overheidsdiensten naar een ecosysteem dat reageert op de behoeften van individuele gebruikers, met name diegenen die minder technologisch onderlegd zijn. Landman benadrukt de noodzaak om diensten toegankelijker en vooral ook minder complex te maken vanuit een human centric aanpak. Dat houdt in dat gebruikers soepel moeten kunnen ‘converteren’ van vraag naar eindresultaat, wat varieert per individuele burger. Technisch onderlegde burgers kunnen snel converteren, maar anderen ondervinden aanzienlijke moeilijkheden, met name gelet op de complexiteit van overheidsdiensten.

Maar er is licht aan het einde van de tunnel. Hoewel Nederland nog niet op het niveau zit van bijvoorbeeld Denemarken, waar een geïntegreerd platform met duizenden digitale diensten beschikbaar is (Borger.dk), zet DBN in samenwerking met haar partners stappen om die aanpak ook in Nederland te benaderen, en onze overheidsdiensten voor alle burgers toegankelijker en makkelijker in gebruik te maken.

Vorig nieuwsberichtVolgend nieuwsbericht